Arbetsledaren Sarah
”För en tryggare och personligare assistans”
Sara är 46 år och bor i Stockholm. Hon har sedan 2022 jobbat som assistent och arbetsledare hos Reko Assistans, där hon ansvarar över en arbetsgrupp med fyra assistenter för hennes dotter som är beviljad assistans. När Sara inte är assistent eller mamma så ägnar hon sig gärna åt att baka, något som hon kallar för sin ”meditation”. Bland favoriterna tillhör svenska klassiska småkakor, men även mer avancerade bakverk. Hon blev inbjuden till att delta i ”hela Sverige bakar”, men avböjt tills vidare i brist på tid och nu hoppas hela Reko på att hon snart får en ny chans i TV-rutan. Vi vet i alla fall vilken tävlande vi hoppas vinner.
Som arbetsledare, hur skulle du beskriva en bra assistent?
Som arbetsledare måste jag kunna ge assistenterna rätta verktyg, vilket jag får mycket via Reko Assistans. Numera går till exempel alla en ännu bättre obligatorisk kurs i arbetsmiljö med fokus på olika roller och ansvarsområden, fördjupad kunskap om tunga lyft och personförflyttningar med mera. Våra olika utbildningar ger en bra och stabil grund. Vidare som en bra assistent måste man ha unika egenskaper, vara ansvarsfull och ärlighet är mycket viktigt. Att ta sitt ansvar när man är på plats, lyssna på brukaren om denne kan förmedla vad den tycker och tänker, annars måste man lyssna på familjen som säger hur denne vill ha det. Med tiden kan alla lära sig förstå en person mer på djupet om de verkligen vill.
Vad är det som gör att reko är en bra anordnare?
Jag märkte med Reko att de är nära till hands när det behövs, bra bemötande. När man vill ha hjälp man får det på en gång. De har tålamod när jag inte förstår. Det är ok väntetid om jag inte får svar direkt. Förra företaget kunde ta en vecka innan jag fick svar på en viktig fråga. Reko har kontroll på vad assistenterna gör eller inte gör och det är viktigt med tanke på vad som händer på andra bolag som får problem. Jag upplever att de verkligen gör sitt bästa och är transparenta. Något som förvånade mig när jag började med Reko assistans var att jag från första dagen fick lära mig att gå in och titta i Aiai (ett digitalt verktyg för schemaläggning). Här ser jag alla timmar, arbetstider och ser exakt hur alla timmar används. Sådan information fick jag aldrig från det förra bolaget vi hade som anordnare.
Vad tycker du annars kring personlig assistans?
Att assistenterna kan assistera en person så att denne får vara som alla andra. Målsättningen är hjälpa den att göra så den lever som alla andra, gå och fika, ut och resa, den ska leva som en vanlig person. Det ska inte fattas denne något. Vi är väldigt tacksamma över att kunna ha denna möjlighet, för jag vet att det är svårt för många andra idag. Jag blir orolig när politiker säger att de värnar om välfärden och att alla ska få de stöd de har rätt till, men samtidigt skickar motsatta signaler till myndigheterna. Självklart förekommer det en del missbruk, men i slutändan önskar jag att fokus blir mer på hur behövlig investering personlig assistans är för hela samhället. Det fokuset upplever jag att vi alla har här på Reko Assistans, det handlar inte bara om ”kostnader”.
På en skala från 1–10, vad får Reko och tidigare anordnare i betyg?
Reko assistans får en starkare 9. Jag har inte varit med så länge så jag törs inte säga en 10 ännu, men just nu känner jag mig riktigt nöjd. Vår tidigare hamnar nog på en svagare 7. De tog bra hand om utbildningar, men som nämnt framförallt var bemötandet riktigt dåligt. Information gick alltid ut på arabiska även för de som inte kan så bra arabiska. Kontaktpersonen kunde ofta inte svara på frågor och skulle alltid fråga chefen för lilla minsta.
Sarahs helhetsbetyg:
*100% motsvarar ett idealt assistansbolag
Sallahudin har varit vår gode kund sedan 2016. .
Kunden Malin är en glad och utbildad undersköterska.